تست شخصيت شناسي MBTI
تست شخصيت شناسي MBTI! امروزه تستهاي روانشناختي متفاوتي وجود دارد ولي يكي از پركاربردترين و معروفترين آنها تست MBTI است. اين تست به شناخت بهتر از خودتان بسيار كمك خواهد كرد و مناسبترين رفتار با اطرافيانتان را خواهيد داشت. در اين تست تيپها براساس حروفي توصيف ميشود مثل INTJ یا یک ESTP. شايد از خودتون پرسيده باشيد اين حروف چه معنايي خواهند داشت؟ و بر چه اساسي آنها توصيف ميشوند؟ اين نمادها كه تيپهاي شخصيتي را نشان ميدهند بر اساس شاخص تيپ مایرز-بریگز (MBTI) است. براي آشنايي بيشتر با اين آزمون و اهميت آن ما را در اين مقاله همراهي كنيد.
آزمون MBTI چیست؟
شاخص تیپ شخصیتی مایرز-بریگز بر اساس نقاط قوت و ترجیحات یک فرد طراحي شده و به توصيف شخصيت آن شخص ميپردازد. این پرسشنامه توسط ایزابل مایرز و مادرش کاترین بریگز بر اساس کار آنها با نظریه تیپهای شخصیتی کارل یونگ تهیه شده است. امروزه MBTI یکی از پرکاربردترین ابزار روانشناسی در جهان ميباشد.
توسعه آزمون MBTI
هم مایرز و هم بریگز هر دو عاشق كارهاي روانشناس يونگ بودند و كارهاي او را دنبال ميكردند. آنها متوجه شدند نظريه يونگ درباره انواع روانشناختي در دنياي واقعي بسيار كاربردي است. در زمان جنگ جهاني دوم آنها براي درك بيشتر از تفاوتهاي فردي شروع به تحقيق و توسعه كردند. مادر و دختر معتقد بودند با كمك به مردم به درك بهتر از خود خواهيم رسيد. همچنين اين تست به افراد براي انتخاب شغل مناسب تيپ شخصيتيشان كمك ميكند تا زندگي سالمتر و شادتری داشته باشند. مایرز اولین نسخه تست را در دهه 1940 ایجاد کرد و این دو زن شروع به آزمایش و ارزیابی روی دوستان و خانواده خود کردند و در دو دهه به توسعهي آن پرداختند.
مروری بر آزمون
اين آزمون بر اساس پاسخ به سوالات موجود در فهرست، 16 تيپ شخصيتي را معرفي ميكند كه هر فرد يكي از اين تيپهاي را دارا است. هدف MBTI این است، كه افراد بيشتر با جنبههاي مختلف خود از جمله علايق، تنفر، نقاط قوت، ضعف، ترجیحات شغلی احتمالی و سازگاری با افراد ديگر آشنا شوند و آنها راكشف و درك كنند. اين نكته را فراموش نكنيد كه هيچ يك از تيپهاي شخصيتي بر ديگري ارجحيت ندارد و جزء بهترينها نيست. اين آزمون براي جستجوي اختلال يا ناهنجاري طراحي نشده است. در عوض، هدف آن صرفاً کمک به شما برای یادگیری بیشتر در مورد خودتان است. خود پرسشنامه از چهار مقیاس مختلف تشکیل شده است.
برونگرایی (E) درونگرایی (I)
اين دوگانگي برون گرایی-درون گرایی اولين بار توسط یونگ به عنوان راهی برای توصیف چگونگی واکنش افراد و تعامل با جهان اطرافشان بيان و مورد بررسي قرار گرفت. اين صطلاح براي برای اکثر مردم آشنا است. ما در زندگي روزمره بسيار از اين دوگانگي صحبت ميكنيم. البته اين اصطلاحات در MBTI تا حدودی با استفاده رایج آنها متفاوت است.
برونگراها”به سمت بیرون” هستند و تمایل به عمل دارند، از تعامل اجتماعی مکرر لذت میبرند و پس از گذراندن وقت با افراد دیگر احساس انرژی میکنند. درونگراها به سمت درون گرایش دارند و تمایل دارند که فکر گرا باشند، از تعاملات اجتماعی عمیق و معنادار لذت ببرند و پس از گذراندن زمان تنهایی احساس خوبي پيدا ميکنند. همه ما تا حدودی برون گرایی و درون گرایی را نشان میدهیم.
حس کردن (S) شهود (N)
اين مقياس نيز مانند برونگرایی و درونگرایی بسته به موقعيت افراد دارد و ميتوانند مدتی را صرف حس کردن و شهود کند. در واقع آنها را به اين صورت تعريف ميكنند: بررسی نحوه جمعآوری اطلاعات از دنیای اطراف. با توجه به MBTI، مردم تمایل دارند در حس يا شهود مسلط باشند.
اگر شما تمايلي زيادي به واقعيت داريد و روي حقايق جزئیات تمرکز ويژه داريد و از تجربه كردن به صورت عملي لذت ميبريد، شما فردي حسگرا هستيد.
همچنين کسانی که شهود را ترجیح میدهند به چیزهایی مانند الگوها و برداشتها توجه بیشتری میکنند. آنها از تفکر در مورد احتمالات، تصور آینده و نظریههای انتزاعی لذت میبرند.
تفکر (T) احساس (F)
اين مقیاس بر چگونگی تصمیمگیری افراد بر اساس اطلاعاتی که از عملکردهای حسی یا شهودی خود جمع آوری کردهاند، تمرکز میکند. افرادی که تفکر را ترجیح میدهند، تاکید بیشتری بر واقعیتها و دادههای عینی دارند. آنها هنگام بررسي يك تصميم به سازگاري، منطقي بودن آن دقت ميكنند.
کسانی که احساس را ترجیح میدهند، به احتمال زیاد هنگام رسیدن به نتیجه، افراد و احساسات را در نظر میگیرند.
قضاوت (J) درک (P)
مقیاس نهایی شامل نحوه برخورد افراد با دنیای بیرون است. کسانی که با ديد قضاوت در تعامل با ديگران هستند تمایل دارند ساختار محكم و تصمیمات قطعي داشته باشند. همچنين افرادی که به درک تمایل دارند انعطاف پذیرتر و سازگارتر هستند. این دو گرایش با مقیاسهای دیگر در تعامل ميباشد. به یاد داشته باشید، همه افراد حداقل مدتی را صرف فعالیتهای برونگرا میکنند. مقیاس قضاوت و درک به توصیف اینکه آیا هنگام دریافت اطلاعات جدید (احساس و شهود) یا تصمیمگیری (فکر و احساس) مانند یک برونگرا رفتار میکنید کمک میکند.
انواع MBTI
هر نوع با کد چهار حرفی خود فهرست میشود:
- ISTJ : بازرس
- ISTP : صنعتگر
- ISFJ : محافظ
- ISFP : هنرمند
- INFJ : مدافع
- INFP : میانجی
- INTJ : معمار
- INTP : متفکر
- ESTP: متقاعد کننده
- ESTJ : کارگردان
- ESFP : مجری
- ESFJ : مراقب
- ENFP : قهرمان
- ENFJ : بخشنده
- ENTP: مناظره کننده
- ENTJ: فرمانده
به دليل توصيف همه جانبهي شخصيت توسط تست MBTI به ابزاري بسيار محبوب تبديل شده است. از زبان بنیاد مایرز و بریگز، مهم است به یاد داشته باشید که همه تيپها برابر هستند و هر تيپ دارای ارزش است. مثلا، هنگام کار در موقعیتهای گروهی در مدرسه یا محل کار، شناخت نقاط قوت خود و درک نقاط قوت دیگران میتواند بسیار مفید باشد. هنگامی که برای تکمیل یک پروژه با سایر اعضای یک گروه کار میکنید، ممکن است متوجه شوید که اعضای خاصی از گروه در انجام اقدامات خاص ماهر و با استعداد هستند. با شناخت این تفاوتها، گروه بهتر میتواند وظایف خود را تعیین کند و برای دستیابی به اهداف خود با یکدیگر همکاری کنند.
تفاوت MBTI با سایر ابزارها
MBTI واقعا یک “تست” نیست. هیچ پاسخ درست یا غلطی وجود ندارد و یک تيپ از تيپ ديگر بهتر نيست. هدف این شاخص ارزیابی سلامت روان یا ارائه هر نوع تشخیصی نیست. همچنین، برخلاف بسیاری از انواع دیگر ارزیابیهای روانشناختی، نتایج شما با هیچ معیاری مقایسه نمیشود و تاكيد بر منحصر به فرد بودن شماست.
اطمینان و اعتبار MBTI
طبق گفته بنیادMyers & Briggs،MBTI استانداردهای قابل اعتماد و اعتبار پذیرفته شده را برآورده میکند. مطالعات نشان داده است که بین 40 تا 75 درصد از پاسخ دهندگان پس از تکمیل فهرست برای بار دوم، نتایج متفاوتی دریافت میکنند. کتابی در سال 1992 توسط کمیته تکنیکهای افزایش عملکرد انسانی و شورای تحقیقات ملی پیشنهاد كرد، تحقیق کافی و طراحی شده برای توجیه استفاده از MBTI در برنامههای مشاوره شغلی وجود ندارد. بسیاری از شواهد فعلی بر اساس روش شناسی ناکافی MBTI است. امروز از آنجایی که استفاده از شاخص تیپ شخصیتی مایرز-بریگز نسبتاً آسان است، به یکی از محبوبترین ابزارهای روانشناختی تبدیل شده است. در حالی که نسخه های زیادی از MBTI به صورت آنلاین در دسترس است.
برای مطالعه بیشتر : انواع تستهای شخصیت شناسی!
دیدگاهتان را بنویسید