تکنیک های تمرکز کودکان بالای سه سال
تکنیک های تمرکز کودکان بالای سه سال
در مقاله قبلی درباره تکنیک ها و بازی های تقویت تمرکز کودکان از بدو تولد تا سه سالگی صحبت کردیم و در اين مقاله سعي بر این است ياد بگيريم که به کودکان سه تا دوازده سال مهارتهایی را آموزش دهیم تا توانايي انواع توجه را كسب كرده و تمرکز خود را ارتقاء دهند.
سه تا شش سالگی
ضربه با دست
توپی را از شاخه درختی به کمک طناب در حالی که به اندازه قد کودک است، آویزان کنید، به نحوی که بتواند با دست به آن ضربه بزند. این بازی باعث افزایش تمرکز و هماهنگی چشم ها و دست میشود. کودک میزان جابجایی توپ را مشاهده میکند و متوجه میشود رابطه مستقیمی بین میزان جابجایی توپ و انرژی وارده به آن وجود دارد.
ايست، حركت
با کودک قرار بگذاريد که فعاليتي را انجام دهد و به محض شنيدن صداي سوت آن کار را متوقف کند. به عنوان مثال در يک اتاق کودک پشت به شما راه برود و هر زمان صداي سوت را شنيد بايستد و مجدداً با فرمان شما شروع به حرکت کند و با شنيدن صدا متوقف شود.
شنيدي دستا بالا
کلمه اي را با کودک قرار بگذاريد تا هر زمان آن را شنيد دستش را بالا ببرد. شما کلمات مختلف را بگوييد و آن کلمهی خاص را نيز به طور نامنظم در ميان کلمات ديگر بكار ببريد.
پرتاب توپ
شما و فرزندتان مقابل هم روي زمين بنشينيد، توپي را به سمت او بفرستيد، از وي بخواهيد پس از گرفتن توپ مجدداً آن را به شما بدهد و اين کار را تکرار کنيد.(به تدريج مدت زمان تمرين را افزايش دهيد)
يكي در ميان بچين
متناوب چيدن توپ يا مهرههاي رنگي را به کودک آموزش دهيد. ابتدا از دو رنگ شروع کنيد و از کودک بخواهيد آن دو رنگ را يکدرميان بچيند.(اين کار را تا ۵ مهره در رنگهاي مختلفي ادامه دهيد) براي مثال در مرحله اول از كودك بخواهيد مهرههاي قرمز و آبي را به صورت يكدر ميان بچيند.
كاملش كن
طرحهاي ساده اي به صورت ناقص روي کاغذ بکشيد و از کودک بخواهيد جزء حذف شده در تصاوير را تشخيص دهيد. مثال: تصوير آدم بدون چشم، تصوير موش بدون دم!
كدام متفاوته
چهار تصوير بر روي کاغذ بکشيد به طوري که يک تصوير با ديگر تصاوير فرق داشته باشد. از کودک بخواهيد تصوير متفاوت را پيدا کرده و به شما نشان دهد.
به هم وصل كن
نقطههايي را در يک خط صاف بکشيد و از کودک بخواهيد آنها را با خط به هم وصل کند. (ابتدا نقطهها درشت و نزديک به هم باشد بعد به تدريج نقطهها ريزتر و فاصله دورتر شود)
با قيچي بِبُر!
تمرين قيچيکردن طرح کشيده شده روي کاغذ (ابتدا خطوط صاف بعد خطوط منحني و اشکال مختلف)
بگو چيه؟
از کودک بخواهيد چشمهايش را ببندد، اشياء آشنا و موجود در منزل را يکي يکي در دست او بگذاريد و بخواهيد پس از لمس هر وسيله، نام آنها را بگويد.
شش تا دوازده سالگی
بيست سوالي
در این سن دیگر به سراغ تقویت مغز میرویم. این بازی را میتوان حتی در ترافیک خیابان هم انجام داد. به نوبت چیزی را انتخاب کنید و از آن نشانههايي بدهيد تا طرف مقابل آن را حدس بزند مثلاً میگویید فلان چیز در جنگل است، فلان چیز اسم یک نقاش است یا… این باعث میشود کودک هر چه مثلاً در مورد جنگل میداند، به یاد و به زبان بیاورد. این بازی به تمرکز طولانی نیاز دارد.
بشنو و جواب بده
داستان کوتاهي را براي کودک تعريف کنيد و بعد بلافاصله از متن داستان سوالاتي را از او بپرسيد (به تدريج بين تعريف داستان و پرسش از متن فاصله بيندازيد تا کودک مجبور شود اطلاعات را در حافظه نگه دارد.)
به ترتيب تكرار كن
دو کلمه بدون ربط(مثال: مسواک ؛ دمپایی) به کودک بگوئيد و از او بخواهيد آن دو کلمه را به همان ترتيب (يعني اول مسواک بعد دمپایی ) بعد از شما تکرار کند. در هر مرحله پس از اينکه کودک موفق شد کلمات را به طور صحيح بعد از شما تکرار کند، يک کلمه به تعداد کلمات خود اضافه کنيد. اين بازي را در سنين نوجواني نيز ميتوانيد انجام دهيد.
نورُ دنبال كن
از کودک بخواهيد يک شئ نوراني در حال حرکت را با چشم تعقيب کند. شئ را در جهات مختلف به صورت صاف يا دوراني حرکت دهيد. (به تدريج زمان تمرين را افزايش دهيد)
لمس كن و بكش
اشکال هندسي پلاستيکي و اشياء ساده را در دست کودک قرار دهيد و از او بخواهيد شئ را لمس کند و طرح آن را روي کاغذ بکشد(در مرحله لمس شئ چشمهاي کودک بسته است)
همیشه رو به رشد باشید
دیدگاهتان را بنویسید