مهارت چيست؟
10 مهارت مهم را كه بايد در رزومه داشته باشيد. تا الان از كلمه مهارت در زندگي روزمره بسيار استفاده ميكنيم و به گوشمان آشناست. به طور مثال در رسانه و يا بين دوستان از فردي كه داراي مهارت خاص و ويژهاي است صحبت ميشود و انواع كلاسها براي كسب مهارت در زندگي يا مهارت كسب و كار و مهارتهاي هنري و … در جامعه برگزار ميشود. همهي ما انسانها كم و بيش با تواناييهايي آشنايي داريم. يكي از چالش برانگيزترين موارد براي استخدام شدن نوشتن رزومه است كه بايد مهارت هايي كه داريم را در آن بياوريم كه نشان دهنده تواناييهاي لازم ما براي موفقيت در آن شغل ميباشد كه كارفرما را مجاب كند نقش مورد نظر را به ما بدهد. در اين مقاله ما 10 مهارت مهم را كه بايد در رزومه گنجانده شود را بررسي ميكنيم. تا انتهاي مقاله ما را همراهي كنيد.
مهارت چيست؟
مهارت، تعاريف و معاني مختلفي دارد از جمله توانايي كه از تمرين، دانش و استعداد ناشي ميشود كه كار به بهترين وجه انجام شود و بالاترين عملكرد را به همراه داشته باشد.
به طور مثال كسي كه در نجاري يا خياطي و … مهارت بسيار خوبي دارد. همچنين ميتوان مهارت را در تجارت يا مشاغلي كه نياز به آموزش خاصي دارد نيز تعريف كرد مانند مهارت كابينت سازي كه فرد با آموزش به شايستگي و تجربه كافي ميرسد.
به صورت كلي توانايي انجام يك كار يا عمل در مدت زمان مشخص با صرف انرژي براي رسيدن به نتيجه مطلوب را مهارت ميگويند.
انواع مهارت
مهارتها به دو دسته تقسيم ميشوند: مهارتهاي حوزه عمومي و حوزه خاص.
به عنوان مثال در حوزه كار برخی از مهارتهای عمومی شامل مدیریت زمان، کار تیمی و رهبری و سایر مهارتها میباشد كه در تمام زندگي روزمره از آن بهرهمند ميشود، در حالی که مهارتهای حوزه خاص فقط برای یک شغل خاص و ويژه است كه در آن مشغول هستند، استفاده میشوند.
بر اساس موقعيت محيطي و محركها، مهارت خاص مورد استفاده قرار ميگيرد و براساس توانايي فرد در آن زمينه مورد ارزيابي قرار ميگيرد.
همان طور که بیان شد تقسیمبندی شامل مهارتهای سخت (حوزه خاص) و مهارتهای نرم(حوزه عمومی) است. كارفرمايان هميشه دنبال افرادي با تركيب دو نوع مهارت در متقاضيان شغلي هستند، مهارتهای نرم و مهارتهای سخت.
مهارت های سخت:
تواناییهای خاص شغلی و/یا صنعتی، مهارتهای سخت هستند. به طور کلی، مهارتهایی که شامل موارد آموزشی و تجربه در محل کار ميباشد و در پایان دوره برای شما گواهینامه صادر میشود را مهارت سخت يا حوزه خاص مينامند. كه شامل موارد زیر میباشد:
- نرم افزار
- زبانهای خارجی
- بهره برداری از تجهیزات یا ماشین آلات خاص
مهارت های نرم:
از سوی دیگر، مهارتهای نرم، تواناییهایی هستند که در هر شغلی قابل استفاده هستند. اغلب، آن را میتوان «مهارتهای مردمی» یا «مهارتهای اجتماعی» نامید و شامل موارد زیر میباشد.
- ارتباط
- خدمات مشتری
- حل مسئله
- مدیریت زمان
- رهبری
همانطور كه بيان شد تواناييهايي كه قابل آموزش هستند را سخت مينامند. توسعه مهارتهای نرم بسیار سختتر از حوزه خاص است. چرا كه از ويژگيهاي شخصي و فردي نشات ميگيرد و براي كار کارفرمایان بسیار ارزشمند هستند. بنابراين تواناييهاي حوزه عمومي ميتواند در بهبود شما در حوزه خاص نيز كمك كند و آنها را افزايش دهد. به عنوان مثال، اگر شما یک توسعهدهنده نرمافزار جزئیات محور هستید و در یک زبان برنامهنویسی کامپیوتر مهارت دارید، احتمالاً میتوانید خطاها و مشکلات را در کدی که خود و تیمتان ایجاد میکنید، برطرف کنید.
براي جلب توجه بيشتر و بهتر كارفرما شما بهعنوان یک جوینده کار بايد بتوانيد بهترین مهارتهای سخت و نرم خود را برجسته کنید و خود را به عنوان یک کاندیدای کامل معرفی نماييد. همچنین در نظر گرفتن اینکه چگونه این دو نوع مهارت با یکدیگر و شغل مرتبط هستند، مفید است تا بتوانید در مصاحبه بعدی خود در مورد آن صحبت کنید. در اين اينجا به 10 مهارت برتر براي رزومه اشاره ميكنيم.
10 مهارت برتر برای رزومه
برخی از انواع مهارتهای مهم که در رزومه باید پوشش داده شوند عبارتند از:
گوش دادن فعال
گوش دادن فعال به معني توانايي كامل شما بر گوينده و درك مفهموم و پيام شخص و گرفتن اطلاعات و دادن پاسخي متفكرانه است. براي اين كار ميتوانيد از تکنیکهای کلامی و غیرکلامی برای نشان دادن و حفظ توجه خود به گوینده استفاده كنيد.
ارتباط
گوش دادن، صحبت کردن، مشاهده کردن و همدلی تماماً جزء مهارتهاي ارتباطي است. داشتن اين توانايي در هر جا و بخصوص در هر صنعتی در هر سطح شغلی مهم است.
مهارتهای کامپیوتری
این مهارتها شامل توانایی یادگیری و به کارگیری فناوریهای مختلف است. این نوع مهارتهای سختافزاری و نرم افزاري به شما کمک میکند تا به طور موثر از برنامههای کامپیوتری استفاده کنید.
خدمات مشتری
مهارتهای خدمات مشتری به شدت بر حل مسئله و ارتباط متکی است.
مهارتهای بین فردی
هنگام تعامل و برقراری ارتباط با دیگران اين ويژگي نقش مهمي را ايفا ميكند. توسعه مهارتهای بین فردی برای کار موثر با دیگران، حل مشکلات و هدایت پروژهها یا تیمها مهم است.
رهبري
اين ويژگي، جزء تواناييهايي است که هنگام سازماندهی افراد دیگر برای رسیدن به یک هدف مشترک استفاده میکنید.
مهارتهای مدیریتی
توانايي است که به شما کمک میکنند هم بر وظایف و هم بر افراد مدیریت و همدلی کنید.
حل مسئله
این مهارت به شما کمک میکنند منبع یک مشکل را تعیین کنید و به سرعت یک راهحل مؤثر پیدا کنید. این ويژگي در هر نقشی برای هر صنعتی بسیار ارزشمند است.
مدیریت زمان
این توانايي به شما این امکان را میدهد که وظایف و پروژهها را قبل از مهلت مقرر تکمیل کنید و در عین حال تعادل بین کار و زندگی را نیز حفظ کنید.برای آشنایی بیشتر با این مهارت نکات مربوط به دوره GTD را از دست ندهید
مهارتهای قابل انتقال
اين مورد به شما كمك ميكند كه از تجربيات گذشته خود در موقعيت فعلي استفاده كنيد و همچنين هنگام درخواست شغل جدید به ویژه اگر در صنعت دیگری باشد، استفاده کرد.
چگونه بهترین مهارتهای خود را شناسایی کنیم؟
سوالي كه مطرح ميشود اين است كه از كجا بدانيم در كدام مهارت بهترين عملكرد را داريم؟ براي رسيدن به اين پاسخ شما ميتوانيد، تجربیات قبلی خود را در نظر بگیرید. کجا عالی بودید؟ همسالان شما چه تواناييهايي را کسب کردهاند؟ در اینجا چند راه تعیین مهارتهای خوب برای رزومه وجود دارد:
-
جوایز و دستاوردهای خود را در نظر بگیرید.
آیا تا به حال برای دستیابی به یک هدف خاص یا برتری در یک زمینه خاص به رسمیت شناخته شده اید؟ اگر چنین است، احتمالاً تواناييهای شما در رسیدن به این دستاورد به شما کمک کرده است. در نظر بگیرید که چه استعدادها یا ویژگیهای شخصی به شما کمک کرد تا به آن نقطه عطف دست یابید.
-
از همکاران یا هم کلاسیهای سابق خود بپرسید.
گاهی اوقات دیگران میتوانند به نقاط قوتی که ممکن است خودتان آنها را تشخیص ندهید کمک کنند. با یک مدیر سابق یا همکارانی که از نزدیک با شما کار کردهاند تماس بگیرید. اگر در دنیای حرفهای تازه کار هستید، با دانش آموزانی که با آنها کار کردهاید، معلمانی که شما را به خوبی میشناسند، تماس بگیرید.
-
با افراد حرفهای در این زمینه صحبت کنید.
اگر در تعیین ويژگيهايي که برای یک کارفرما مهم است، مشکل دارید، با یک حرفهای و با سابقه که قبلاً در صنعت یا موقعیتی مشابه با شغل مورد نظر شما کار میکند تماس بگیرید و از او كمك بخواهيد تا به شما مشورت بدهند که آنها چه تواناييهایی را مهمتر میدانند و مشخص کنید که کدام يك از آنها با مهارتهای شما همسو هستند.
برای مطالعه بیشتر : با هوش ریاضی منطقي، پتانسیل خود را افزایش دهید!
دیدگاهتان را بنویسید